جواد جواهری | شناسایی و معرفی استارتاپ‌های شاخص صنایع فرهنگی

پژوهش حاضر با تمرکز بر معرفی نمونه‌های مختلف استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه حوزه صنایع خلاق نگارش شده و هدف آن معرفی ظرفیت‌های این حوزه و روندهای موجود آن، با تکیه بر مطالعه موردی روی نمونه‌های موفق(یا نسبتاً موفق) است. از نظر مخاطب نیز، مخاطبان این نوشتار می‌توان گروه‌هایی از قبیل مسئولین و سیاست‌گذاران، جوانان، سرمایه‌گذاران و … دانست.

مسئولین و سیاست‌گذاران با مطالعه این نوشتار در جریان نوآوری‌ها و ظرفیت‌های حوزه صنایع فرهنگی قرار گرفته و اهمیت این حوزه چه از بعد اقتصادی و چه از بعد فرهنگی، بیش از پیش نمایان شده و این نوشتار می‌تواند توجه آن‌ها را به طور ویژه به حوزه صنایع فرهنگی و خلاق و لزوم اتخاذ سیاست‌های مناسب برای بهره‌برداری از این حوزه(و ایضاً شناسایی بهتر تهدیدهای احتمالی موجود در این حوزه) جلب نماید.

این گزارش برای قشر جوان نیز کارکردهای خود را می‌تواند داشته باشد. از یک سو با معرفی استارت‌آپ‌های صنایع خلاق در حوزه‌های مختلف در سطح دنیا، ایده‌ها و طرح‌های مختلف در موضوعات گوناگون برای مخاطب معرفی شده و می تواند ذهن مخاطب را برای رسیدن به یک ایده مناسب برای شروع کسب‌وکار خود در حوزه صنایع خلاق کمک بنماید. حتی با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از این ایده‌ها هنوز در داخل کشور اجرایی نشده و از این رو علاقه‌مندان به کارآفرینی در این حوزه می‌توانند با بهینه‌سازی و تعدیل این ایده‌ها، به دنبال راه‌اندازی نمونه داخلی آن‌ها بروند. از طرف دیگر نیز با معرفی نمونه‌های مختلف و موفق داخلی، می‌تواند افق پیش رو را برای جوانی که در آغاز راه هست، روشن‌تر نموده و مخاطب را در این راه امیدوارتر و مصمم‌تر بکند.

از سوی دیگر این گزارش می‌‌تواند ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و بازدهی این حوزه را به سرمایه‌گذاران و افراد مختلفی که مایل به سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی هستند، نشان داده و آن‌ها را به حضور در این حوزه و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فرهنگی و خلاق ترغیب نماید.

در پژوهش حاضر تعداد ۳۴ کسب‌وکار خلاق خارجی و ۱۶ مورد داخلی به طور اجمالی معرفی شده، و سعی شده تا حد امکان تصویری از ابعاد کاری استارت‌آپ مذکور (مواردی مانند تعداد مخاطبان یا مشتریان، تعداد اعضا، درآمد، تعداد کارکنان و …) نیز ارائه شود. هم‌چنین تلاش بر این بوده تا حد امکان مواردی از قبیل نحوه فعالیت استارت‌آپ، محصولات و خدمات ارائه شده، شیوه‌های مختلف درآمدزایی و … مورد اشاره قرار بگیرد. طبیعتاً بخشی از این استارت‌اپ‌ها، جزو شرکت‌های معروف و مشهور بوده که نمی‌توان از معرفی آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در دیگر سوی نیز سعی شده تا برخی استارت‌اپ‌هایی که از نظر ایده و مدل کاری جالب توجه بوده نیز، علی‌رغم این‌که ممکن است چندان شناخته شده و مشهور نباشند، معرفی شوند.

در کل نیز سعی شده تا تنوع استارت‌آپ‌ها نیز حفظ شده و حوزه‌های مختلف صنایع خلاق پوشش داده شوند که با مشاهده فهرست استارت‌آپ‌های بررسی شده، این مورد قابل مشاهده است. از طرف دیگر نیز سعی شده تنوع در ساختار‌ها و روند شکل‌گیری و رشد شرکت‌ها نیز لحاظ شود؛ بخشی از شرکت‌ها به صورت کاملاً استارت‌آپی و خودجوش بوده و از یکی تیم کوچک(و یا حتی یک فرد) با یک هزینه اولیه کم راه اندازی شده،‌ برخی از همان ابتدا با جذب سرمایه‌گذار کار را شروع کرده، برخی در شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد حضور داشته‌اند و …