چهارمین نشست هم‌اندیشی راهبردی صنعت در پژوهشکده حکمت برگزار شد.

چهارمین نشست هم‌اندیشی راهبردی صنعت با عنوان بررسی و نقد سند سیاست‌های صنعتی ایران در افق ۱۴۰۴ با حضور جناب آقای حسین حیدری‌رمی در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ برگزار شد.

عنوان نشستبررسی ونقد سند سیاست‌های صنعتی ایران در افق 1404 – نشست چهارم
برگزارکنندهپژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت
نوع نشستنشست تحلیلی – سیاستی
سخنران‌جناب آقای حسین حیدری‌رمی
دبیرنشستجناب آقای محمدباقر شیرمهنجی
زمان برگزاری1401/12/10
تعدادحاضران12
تنظیم‌کنندگان خلاصه نشستعلیرضا خزائی، محمدباقر شیرمهنجی

درآمد / مقدّمه

با این مقدمه شروع می‌کنیم که کلید برون‌رفت اقتصاد ما از وضعیت فعلی حرکت به سمت تولید و مولدسازی اقتصاد است. درحال حاضر به علت شرایط تورمی و بازدهی بیشتر بخش نامولد و سوداگری، این بخش در جامعه جذاب شده است و سرمایه‌ها به سمت این فعالیت‌ها می‌روند. چراکه  با شکل‌گیری چالش‌های متعدد در مسیر بخش مولد، جذابیت آن کاهش یافت و علاوه بر آن ضعف در استراتژی‌های توسعه صنعتی باعث بهره‌وری پایین و به دنبال آن بازدهی کم بخش صنعت گردید. اگر این بخش مورد توجه قرار می‌گرفت و دارای نقشه راه مناسب بود، چالش‌های این مسیر حل می‌شد و به دنبال آن بازدهی در بخش مولد افزایش پیدا می‌کرد، وضعیت اشتغال در صنعت بهبود می‌یافت و جذابیت این بخش صنعت کشور افزایش پیدا می‌کرد.

کسب و کار‌های مولد و صنعتی در این سال‌ها بازدهی پایینی نسبت به سایر بازار‌ها داشتند. چرا که در شرایط تورمی قیمت دارایی‌ها افزایش می‌یابد و در این شرایط ترجیح تولید‌کننده با توجه به چالش‌های تولید (بیمه، مالیات، آموزش نیروی کار و…)، ورود به بازار‌های غیرمولد (سکه، ارز، مسکن، خودرو) است. سلسله نشست‌های بررسی اسناد سیاست‌های صنعتی ایران بعد از دستور مقام معظم رهبری در تاریخ 10/11/1401 در دیدار با فعالان صنعت مبنی بر تدوین یک نقشه کلان راهبردی صنعت مطرح شد و پس از آن پژوهشکده سیاست‌پژوهی و راهبردی حکمت، 3 جلسه برای بررسی و نقد سند‌های سال‌های 1382، 1385، 1392 و 1395 برگزار نمود و به بررسی و نقد این سند‌ها پرداخت. در این نشست که چهارمین نشست بررسی اسناد توسعه صنعتی کشور است به بررسی و نقد سند سیاست‌های صنعتی ایران در افق 1404 پرداخته شد و جناب آقای حسین حیدری دیدگاه خود در مورد موضوع را مطرح فرمودند.

اهم عناوین این نشست به شرح ذیل می‌باشد:

  • ضرورت نگاه سیستمی در تدوین سندهای توسعه صنعتی
  • آسیب‌های سیاست صنعتی در افق ۱۴۰۴
  • پرسش‌ها و پاسخ‌ها

دریافت گزارش کامل نشست: