رونمایی از تارنمای جدید پژوهشکده حکمت با حضور مدیران، اعضای پژوهشکده و دکتر سید یاسر جبرائیلی


تارنمای جدید پژوهشکده حکمت با حضور مدیران، اعضای پژوهشکده و دکتر سید یاسر جبرائیلی رونمایی شد.
در این مراسم، رشید حاجی خواجه‌لو؛ رئیس پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با اشاره به ظهور و بروز کم‌رنگ فعالیت اندیشکده‌ها در فضای مجازی گفت: یکی از مشکلات اندیشکده‌های کشور این است که در امر انعکاس، ترویج و گفتمان‌سازی محتوا و تحلیل‌های سیاسیتی‌شان در فضای مجازی ظهور و بروز کمرنگی دارند.


وی افزود: با وجود گذشت دو دهه از عمر فعالیت اندیشکده‌ای در کشور، هنوز بسیاری از اندیشکده‌ها و مراکز سیاست‌پژوهی ما به سبک و سیاق پژوهش‌های دانشگاهی عمل کرده و به احصاء توصیه‌های کلی و اخلاقی بسنده می‌کنند.
رشید حاجی خواجه‌لو یادآور شد: حضور جدی و اثرگذار اندیشکده‌ها در عرصه تصمیم‌سازی و سیاست‌سازی کشور، مستلزم تبدیل محتوای سیاستی به زبان سیاستی، سند راهبردی، آئین‌نامه و مواردی از این دست و همچنین بدل شدن به محتوای چندرسانه‌ای سیاستی است.
رئیس پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت در پایان تصریح کرد: جذابیت‌های فضای مجازی و رسانه‌ای و به تعبیری تحلیل‌های ژورنالیستی، نباید بر ویژگی‌های سیاستی و محتوایی این فضا غلبه کرده و موجب حضور ضعیف و سطحی تحلیل‌گران و اندیشه‌ورزان در فضای مجازی شود.


در بخش دیگری از این مراسم، دکتر سید یاسر جبرائیلی در سخنانی ضمن آسیب‌شناسی فعالیت اندیشکده‌های کشور گفت: مشکل جدی اندیشکده‌های ما در کشور این است که به اندیشیدن به عنوان شغل می‌نگرند؛ باید از اندیشیدن به مثابه شغل عبور کنیم و به اندیشیدن به منظور حل مسئله برسیم.
وی افزود: پژوهشکده حکمت نباید از مسائل و نیازهای روز کشور فاصله بگیرد؛ تمرکز اندیشکده‌ها بر مسئله‌یابی موجب تثبیت جایگاه آنها در کشور می‌شود.


در پایان این نشست، از تارنمای جدید پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت رونمایی شد. ازجمله ویژگی‌های این تارنما می‌توان به: دسترسی سریع و آسان به گزارش‌های سیاستی -راهبردی، طراحی متناسب با اهداف و مأموریت‌های پژوهشکده، طراحی صفحات اختصاصی برای گروه‌های سیاست‌پژوهی، دسترسی به گزارش‌های راهبردی-سیاستی در فرایند دستورکارگذاری، طراحی بخش چندرسانه‌ای و… اشاره کرد.