حمید ایزدبخش و مهدی مختاری پیام | بررسی طرح تحول سلامت بر اساس سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری

در اوايل سال 93 دو اتفاق مهم در حوزه سلامت رخ داد: ابلاغ سياست‌هي كلي نظام سلامت از سوي مقام معظم رهبري در تاريخ 18 فروردين ماه و شروع اجراي طرح تحول نظام سلامت از تاريخ 15 ارديبهشت ماه.
فارغ از اين كه طرح تحول سلامت تا چه اندازه به اهداف تعيين شده دست يافته است، سوالي كه وجود دارد اين است كه اين طرح تا چه اندازه در راستاي تحقق اهداف سياست‌هاي كلي نظام سلامت خواهد بود و ناظر به كدام سياست‌ها در چه سطحي است؟ این سوال از آن جهت مطرح می‌شود که «سیاست‌های کلی سلامت» بالا‌ترین اسناد سیاستی در نظام سلامت است كه توسط كارشناسان خبره در مجمع تشخيص مصلحت نظام تهيه شده و توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است به عنوان يك سند جامع سياستي كلان در حوزه سلامت است. پيوستگي و جامعيت سياست‌هاي كلي سلامت به صورتي است كه در صورت اجرايي شدن آن مي‌توان در قالب يك نظام كه كارايي بالا و هزينه پايين دارد سلامت مردم را حفظ كرده و ارتقا داد. و قاعدتاً اگر قرار است برنامه‌ای در نظام سلامت تصویب و اجرایی شود الزاما باید مبتنی بر «سیاست‌های کلی سلامت» باشد.
از طرفي طرح تحول نظام سلامت مهم‌ترين برنامه‌اي است كه تا كنون در نظام سلامت كليد زده شده و اجرايي شده است. از اهداف اوليه اين طرح مي‌توان به افزايش پاسخگويي نظام سلامت؛ کاهش پرداخت مستقيم از جيب مردم؛ کاهش درصد خانوارهايي كه بخاطردريافت خدمات سلامت دچار هزينه كمرشكن شده اند؛ بهبود پي آمدهاي بيماران اورژانسي؛ افزايش زايمان طبيعي اشاره كرد . اين طرح شامل 8 بسته حمايتي است كه عمده آنها در حوزه درمان و با هدف كاهش پرداخت از جيب مردم در بخش بستري بوده است. در آمار ارائه شده اين طرح توانسته است رضايت مردم را در بيمارستان‌هاي دولتي كسب كند(رضايت 70درصدي كه 30% مردم رضايت كامل و 40% رضايت نسبي)، تمايل به ماندگاري پزشكان در مناطق محروم نيز حدود 42% رسيده است اما زايمان طبيعي فقط 5% افزايش نشان مي‌دهد.

برای دریافت فایل کامل گزارش سیاستی با پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت تماس حاصل فرمائید.