محمد واعظی نژاد، بهنام محمدیان دوگانه و علیرضا رودساز | مدل حمایت از محصولات فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی
مساله این پژوهش، طراحی مدل حمایت از جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه تولید و مصرف محصولات فرهنگی دیجیتال (بازی های رایانه ای، انیمیشن، نرم افزار های رایانه ای و موبایل، و فضای مجازی) در سطح تراز انقلاب اسلامی بوده است. با آسیب شناسی وضع موجود و شناسائی علل ناکارامدی مدل های حمایتی فعلی، مسائل اصلی را شناسائی شده و مدل حمایتی نهائی ارائه شده است. بررسی مسائل پیش روی تولید محصولات فرهنگی دیجیتال نشان می دهد، مدل حمایت از این حوزه باید شامل زنجیره ای اقدامات و سیاست هایی خواهد بود که از کلیه مراحل تولید حمایت کند. حمایت ها و سیاست های موردی نمی تواند همه مشکلات تولیدکنندگان را حل نماید و نتیجه بخش نخواهد بود. مطالعه تجربه کشورهای موفق در حوزه صنایع فرهنگی نیز نشان می دهد که سیاست های حمایتی آنها شامل زنجیره کامل از اقدامات از جمله تربیت نیروی انسانی، تسهیل راه اندازی استارتاپ ها و تامین مالی شرکت های نوپا می باشد. در مدل ارائه شده در این پژوهش، تمامی اقدامات و حمایت های لازم در قالب «کریدور صنایع فرهنگی» انجام میگیرد. به این معنا که افرادی که به سازمان مراجعه میکنند باتوجه به نیاز خودشان و مشاوران کریدور، از یک یا چند خدمت کریدور استفاده می کنند و پیش می روند. حمایت های ارائه شده در کریدور در قالب استاندارد مشخص از طرف سازمان سراج تعریف شده و به طور مداوم از طرف سازمان، سیاست گذاری، مدیریت و نظارت می شود. بخش هایی از حمایت های صورت گرفته در کریدور توسط بخش خصوصی صورت می پذیرد. پیشنهاد می شود کریدور ابتدا با سه خدمت «آموزشکده»، «مرکز رشد» و «صندوق سرمایه گذاری» راه اندازی می شود. سپس در طول کار واحد های دیگر «شبکه سازی نیروی انسانی» ، «برنامه تربیتی محتوایی»، «رصد و ایده پردازی» و «بازارسنجی و بازاریابی» و سایر خدمات تکمیل می گردد.
این مطالعه در پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با همکاری پژوهشگران: بهنام محمدیان دوگانه، علیرضا رودساز دراسفند ماه 1394انجام شدهاست.