مسعود علیدادی| نگاشت نهادی فرهنگ عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران
مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)، در دیدارهای متعدد خود همیشه به مسئله فرهنگ پرداختهاند و یکی از دغدغههای همیشگی ایشان ارتقای فرهنگ عمومی جامعه بوده است. ایشان در زمینۀ فرهنگ عمومی به موضوع کار بر روی زمینههای ذهنی، فکری و عاطفی مردم به معارف صحیح، اصلاح فرهنگ و بینش مردم و دفاع از ارزشهای اسلامی تاکید کردهاند و نخبگان را به توجه در مورد فرهنگ توصیه کردهاند.
اولین گام در زمینه فرهنگ عمومی کار بر روی نگاشت نهادی آن میباشد. نگاشت نهادی ضمن بررسی هدف-ابزار، نهاد- ابزار، تعاملات نهادی و هدف-نهاد به ترسیم نگاشت نهادی میپردازد و میتواند چراغ راهی برای مشخص کردن سیاستهای فرهنگ عمومی باشد.
در این پژوهش با توجه به اهمیت بحث فرهنگ عمومی مسئله اصلی پژوهش بررسی نگاشت نهادی فرهنگ عمومی میباشد که ذیل این مسئله کلی باید به این سوالها پاسخ داد که چه نهادهایی مسئول سیاستگذاری در حوزۀ فرهنگ عمومی هستند؟ هرکدام از نهادهای فعال در حوزه فرهنگ عمومی از چه ابزارهایی به جهت اجرایی سازی سیاستهای کلی نظام در حوژۀ فرهنگعمومی استفاده میکنند؟ و اهداف نهادی نهادهای فعال در حوزۀ فرهنگ عمومی چیست؟
در این پژوهش با تلفیق روش نگاشت نهادی سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در مطالعات نظام نوآوری کشورهای عضو و روش کاپرون و سینسرا، به نگاشت نهادی فرهنگ عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران پرداختیم.
نتایج حاکی از آن است که فرهنگ عمومی در پروسۀ سیاستگذاری، پشتیبانی مالی، تحقیق و توسعه، تربیت نیروی انسانی، کارآفرینی و اشاعه و انتشار به صورت مداوم در حال تولید و بازتولید میباشد. در این فرآیند با عملیاتی شدن سیاستها بازخوردهای آن توسط حلقههای تحقیق و توسعه دریافت و با انتقال به سیاستگذاران یک بازنگری در این اتفاق میافتد. این فرآیند به تولید و بازتولید فرهنگ عمومی کمک میکند.