دکتر حمید طریفی حسینی و محمود آرائی | بررسی و انطباق مصوبه آئیننامه اجرایی بند 3 قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با سیاستهای کلی نظام
یکی از مهمترین الزامات تحقق سیاستهای کلی در حوزه نظام آموزشی کشور؛ جذب، تربیت، نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی بهویژه معلمان متخصص و متعهد در نظام آموزش و پرورش کشور است. در این میان از یکسو، توجه به عواملی همچون، موج بازنشستگی معلمان و کمبود شدید معلم در وزارت آموزش و پرورش در برهه زمانی کنونی و نیز دهه پیش رو و از سوی دیگر، لزوم توجه به کیفیت معلمان جدیدالاستخدام و ارتقای صلاحتهای تخصصی و حرفهای آنها در نظام آموزش و پرورش، بهعنوان موتور محرکه تحول بنیادین در آن، تعیین راهبردهای مربوط به جذب و تربیت معلمان در زیر نظام تربیتمعلم و تأمین منابع انسانی، نظام آموزش و پرورش کشور را با یک چالش اساسی رو به رو کرده است. با این حال آنچه در این میان مهم است، انطباق این راهبردها با سیاستهای کلی نظام میباشد. چرا که این سیاستهای کلی با در نظر گرفتن شرایط موجود، توجه به اقتضائات محیط و آیندهنگری در خصوص شرایط ممکن در آینده تدوین و ابلاغ شدهاند. بدین منظور ابتدا با بررسی و تحلیل مصوبه حاضر، موضوعات محوری و نکات کلیدی آن استخراج شد. در ادامه مبتنی بر موضوعات محوری و کلیدی مصوبه، سیاستهای کلی نظام، تحلیل محتوا شدند و بندهایی از این سیاستها که در ارتباط با موضوعات محوری مصوبه قرار داشتند، استخراج و سپس احکام سیاستی هر یک از بندها احصاء گردید. در نهایت، موضوعات محوری مصوبه «آییننامه اجرایی بند 3 قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریس و آموزشیاران سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» با احکام سیاستهای کلی مرتبط، مورد بررسی و انطباق قرار گرفت.