محمد واعظی نژاد و علیرضا رودساز | مرکز رشد صنایع فرهنگی
صنایع فرهنگی در دنیای امروز ابزار قدرتمندی است که شامل تمامی گونه های هنری و رسانه ای مانند انتشار کتاب و مطبوعات، فیلم و تلویزیون، پویانمایی، بازی های ویدئویی، نرم افزارهای رایانه ای و … می شود و با به کارگیری ابزارهای تجاری و صنعتی مانند بازار و نظام های توزیع درصدد ثروت آفرینی و سودآوری هر چه بیشتر شده است. اما توفیق تجاری تنها هدف متولیان صنایع فرهنگی نبوده و امروزه بر کسی پنهان نیست که فرهنگ و رسانه اهداف سیاسی و اجتماعی و حتی امنیتی را نیز نشانه گرفته اند. تحلیل گران، اثرگذاری شگرف صنایع فرهنگی که در دهه های اخیر فناوری های پیشرفته را هم به کمک خلاقیت هنرمندان آورده اند، به درستی درک کرده و کارکردهایی مانند آموزش و اطلاع رسانی را نیز در کنار سرگرمی آفرینی، برای آن ها قائل شده اند. در ایران، محصولات و صنایع فرهنگی امری ناشناخته نبوده و نیست و هنرمندان و اهالی فرهنگ از تأثیرات محصولات فرهنگی بر جامعه آگاه بوده و بر حمایت از آن ها تأکید می کنند ولی ابعاد تجاری و صنعتی این حوزه تاکنون کمتر موردبررسی قرارگرفته و بیشتر بر وجوه هنری آن تمرکز شده است. این در حالی است که ازنظر تجاری صنایع فرهنگی از سودآوری بسیاری در کنار دیگر آثار رسانه ای و فرهنگی برخوردار است و این موضوع لزوم سرمایه گذاری در این حوزه و ایجاد و تسهیل سازوکارهای مورد نیاز برای آن را بیشتر روشن می نماید. پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی ،با درک اهمیت یادشده و نقصان موجود در کشور حکمت بر آن شد تا در قالب یک طرح تحقیقاتی به بررسی گوشه ای از ابعاد تجاری و صنعتی این موضوع بپردازد تا قدمی در راه توسعه متوازن و همه جانبه صنایع فرهنگی در ایران بردارد و در اولین گام به بررسی مراکز رشد صنایع فرهنگی به عنوان الگوی موفق در جهان برای حمایت از مراکز نوپا و استعدادهای جوان، و مطالعه امکان تأسیس مراکز مشابه در کشور اقدام کرد.
این مطالعه در پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با همکاری محمد واعظی نژاد، علیرضا رودساز دربهمن ماه 1394 انجام شدهاست.