علیرضا رودساز و مهدی محمدی | بررسی تجربه کره جنوبی در حوزه صنایع فرهنگی
کشـور کـره جنوبـی در سـال هـای اخیـر بـه عنـوان یکـی از کشـورهای پیشـرو در حـوزه تولیـد محتـوای فرهنگـی مطـرح بـوده اسـت و انـواع محصـولات فرهنگـی کـره در قالـب سـریال هـای تلویزیونـی، موسـیقی، فیلـم هـای سـینمایی و … مخاطبـان گسـترده پیـدا کـرده انـد. نهـاد های دولتـی و خصوصـی متعددی تاسـیس شـده اند کـه هرکـدام وظیفه خاصی بـرای توسـعه صنایـع فرهنگـی کـره به عهـده گرفته انـد. برخـی از نهادها راهبردهـای اصلـی را تنظیـم مـی کننـد و برخـی دیگـر وظایـف اجرایی از قبیـل حمایـت از تولیـد و رصـد بـازار هـا و مخاطـب شناسـی را بـر عهده دارنـد. امـا بیشـتر ایـن موسسـات وظیفـه تولیـد محتـوا را بـا توجـه بـه راهبردهـای کلـی مراکـز اصلـی تصمیـم گـذار بـر عهـده دارند. فرهنگـی و حمایت هـای مالی ِسیاسـت گـذاری، برنامـه ریـزی راهبـردی مناسـب و حسـاب شـده، در کـره جنوبـی منجـر به تربیـت نیروی انسـانی گسـترده و خلاق در این کشـور شـده اسـت و بـه کره قدرت ایجـاد موجی فرهنگـی هنـری را داده اسـت کـه بـا اسـتقبال جهانـی روبرو شـده اسـت. کـه از ایـن پـس آن را مـوج کـره ای مـی نامیم به قـدری نافذ و Hallyu تاثیـر گذار اسـت کـه در کشـورهایی مثل چیـن و ژاپن به عنـوان تهدیدی فرهنگـی حسـاب شـده و این کشـورها هم اکنون سیاسـت هایـی در تقابل بـا ایـن مـوج را پیگیـری مـی کنند. هـم اکنـون نیز کشـور کـره جنوبی با کشـور برتر از نظر 10بهـره گیـری از ظرفیـت هـای موج کـره ای در میان قـدرت نرم قـرار دارد. بـر این اسـاس مطالعـه تجربه کره جنوبی در سیاسـت گذاری برای توسـعه صنایـع فرهنگـی بسـیار مفیـد و آموزنـده خواهد بـود. در این گـزارش ابتدا مـوج کـره ای را بـه عنـوان نمـاد توسـعه فرهنگی کره بررسـی مـی کنیم. سـپس مهمتریـن نهـاد هـای کـره کـه در عرصـه صنایـع فرهنگـی فعال هسـتند معرفـی شـده و سیاسـت هـا و راهبردهـای فرهنگـی کـره تبییـن می شـوند.
این مطالعه در پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با همکاری پژوهشگران: علیرضا رودساز، مهدی محمدی در مهر ماه 1394انجام شدهاست.
برای دریافت متن کامل این گزارش سیاستی اینجا کلیک نمائید.