محمد اسدبگی | چشم‌انداز مطلوب تحول در دانشگاه، نقش‌آفرینی در شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی است.

گفتگوی رادیویی #محمد_اسدبگی، معاون سیاست‌گذاری علمی پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی #حکمت در برنامه #در_مسیر_اندیشه:

نگاه به آینده دانشگاه بایستی مبتنی بر نقش‌آفرینی دانشگاه‌های کشور در شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی باشد.#تطبیق_نایافتگی با زیست بوم (در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، جغرافیایی و …)، مهمترین مسئله نظام دانشگاهی در افق چشم‌انداز تحولی آن است!
وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سالهای اخیر اقداماتی برای #تطبیق‌یابی انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به ادغام ساختاری و همچنین حذف رشته‌های غیرضروری و تاسیس رشته‌های دانشگاهی جدید اشاره کرد! هرچند این تلاش‌ها درخوراند، اما مهمترین اقدامی که لازم است برای تحقق این امر صورت گیرد، #پیاده‌سازی_سیاست_آمایش_آموزش_عالی است و مهمترین مانع این پیاده سازی، فقدان الگوی عملیاتی مدون و مشروعیت یافته‌‌ی آن در نظام سیاستی آموزش عالی ایران است که سبب شده است این سیاست در حد دو صفحه #سند_آمایش_آموزش_عالی باقی مانده است!
از دیگر مقوله‌های قابل توجه در نگاه تحولی و در نسبت با آمایش آموزش عالی، #عدالت_در_نظام_آموزش_عالی است که در این زمینه عدالت در دسترسی به آموزش عالی با کیفیت و رشته‌های خاص (با توجه به توزیع رتبه‌های برتر کنکور)، عدالت جنسیتی (ناظر بر کاهش نرخ مشارکت مردان در نظام آموزش عالی به حدود 30 درصد) و عدالت در توزیع امکانات در بین حوزه‌های مختلف علمی حائز اهمیت است! به عنوان مثال آموزش پزشکی کشور 7/8 درصد از دانشجویان کشور را دارد در حالی که 22 درصد از اعضای هیئت علمی تمام وقت کشور در این حوزه مشغول به فعالیت اند!

مشاهده در تارنمای رادیو گفتگو