محمد اسدبگی، دکتر هادی یوسفی و صالح رشید حاجی خواجه لو | شناخت و تبیین اصول کلیدی آییننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی ایران
این مقاله به اکتشاف و تبیین اصول آییننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی ایران بهعنوان یک ابزار در عرصه خطمشیگذاری نظام آموزش عالی پرداخته و جایگاه آن را در میان انواع ابزارهای خط مشی مورد بحث قرار داده است. بدینمنظور پژوهش حاضر از طرح پژوهش کیفی بهره برده است. جامعه مورد بررسی را اسناد بالادستی آییننامه مذکور و همچنین اعضای هیئت ممیزه و هیئت علمی دانشگاهها در سال 1394 تشکیل میدهند که از این میان کلیه اسناد به روش گردآوری کامل (شامل 7 سند) و تعداد 19 عضو هیئت علمی و هیئت ممیزه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بررسی شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل فیشبرداری الکترونیک و مصاحبه نیمه ساختیافته بوده است. تحلیل محتوای دادههای پژوهش نشاندهنده 11 اصل متشکل از 38 مقوله است. این اصول که عبارتاند از اصل شناخت وضعیت دانشگاهها و واقعنگری، اصل تقدم منافع ملی و مصالح عمومی بر منافع فردی و گروهی، اصل توجه به ماهیت نهادهای علمی، اصل توجه به نیازها و اولویتهای علم و فنّاوری کشور، اصل برقراری تعادل و توازن، اصل تنوعبخشی، اصل ایجاد قابلیت پویایی و بهبود مستمر، اصل جامعیت و کلنگری، اصل عدم گرانباری فعالیتها، اصل عدالتمحوری، شایستهسالاری و تعالیبخشی و اصل ملازمه پرورش با آموزش و پژوهش، دلالتهای خاصی برای هر یک از مراحل تدوین، اجرا و ارزیابی آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی دارند.