سجاد مهرگان و احمد برومند | چشمانداز آینده در سینمای ایران و سینمای آینده ایران
نیروهای پیشران متعددی سینمای ایران را ذیل صنایع فرهنگی کشور به حرکت درمیآورد. نیروهای اقتصادی (لزوم
توجیهپذیری سینما برای جریان سرمایه)، فرهنگی (لزوم میانبر بودن سینما برای فکر و اندیشه) و اجتماعی (اقبال مخاطب
و بازتاب جامعه ایرانی) از جمله مهمترین پیشرانها و تعاریف پایهای سینمای کشور بوده که همه آنها سعی دارند سینما
را در مسیر خود کشانده و هویت آن را تعیین کنند. این موضوع باعث میشود که حوزههای اثرگذار بر سینما (در بسیاری
از کشورها همانند ایران، چنین چالشی با خود فرصتها و تهدیدهایی را دربر دارد) حاصل از ساحتهای متعدد و متنوعی
باشد. آیندهپژوهی در سینما میتواند بهعنوان نوعی از مطالعات پایه و پشتیبان تصمیمگیریهای کلان سینمایی، نیروهای
فوق را برای نیل به آینده مطلوب ساماندهی کند. آیندهپژوهان معتقدند که با اشاعه آیندهنگری سیستماتیک میان مدیران
و سیاستگذاران سینما و فرهنگ، اقدامات، تصمیمها و برنامههای هوشمندانهتری تولد مییابند (چه از منظر کارهایی که
باید کرد و چه از منظر کارهایی که نباید انجام داد!)