جواد جواهری | تدوین استراتژیهای کسب و کار رسانههای دیجیتال در کشور؛ مطالعه موردی: بازیهای رایانهای
همگام با ظهور رسانههاي ديجيتال در عصر حاضر، به دليل ويژگيهاي خاص و منحصر به فرد آنها، مدلهاي اقتصادي و مديريتي مرتبط با اين رسانهها با رسانههاي سنتي متفاوت بوده و مدلهاي كسب و كار نيز دچار تحولاتي شده است. يكي از حوزههاي فعال در رسانههاي ديجيتال و صنايع فرهنگي مرتبط با آن، حوزهي بازيهاي رايانهاي و ويدئويي است. در اين تحقيق كسب و كار حوزهي بازيهاي رايانهاي و ويدئويي در ايران بررسي شده و سعي شده است با تحليل محيط اين صنعت در كشور، راهبردها و استراتژيهايي براي فعالان اين عرصه در جهت بهبود كسب و كارشان ارائه شود. در اين پژوهش پس از بررسي ادبيات حوزهي استراتژي و مديريت استراتژيك، جوانب مختلف صنعت بازي و همچنين اشارهاي اجمالي به وضعيت آن در ايران، با استفاده از روشهاي كيفي مانند مصاحبه با خبرگان و تكنيك دلفي، اطلاعاتي از نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهديدهاي موجود در اين حوزه در كشور گردآوري شده و سپس با استفاده از تحليل سوآت، استراتژيهاي كسب و كار لازم براي بهبود وضعيت توليد بازي در كشور تدوين شده است. نتايج اين پژوهش دو هدف را تأمين ميكند. اول اين كه تحليلي نسبتاً جامع از وضعيت صنعت بازي در كشور ارائه ميدهد كه حاصل نظر خبرگان اين حوزه است و در ثاني استراتژيهايي تدوين شده كه شركتهاي بازيساز با اجراي آنها بتوانند پيشرفت مطلوبي در اين صنعت داشته باشند.