جواد جواهری | تدوین استراتژی‌های کسب و کار رسانه‌های دیجیتال در کشور؛ مطالعه موردی: بازی‌های رایانه‌ای

همگام با ظهور رسانه‌‏هاي ديجيتال در عصر حاضر، به دليل ويژگي‌‏هاي خاص و منحصر به فرد آن‏ها، مدل‏‌هاي اقتصادي و مديريتي مرتبط با اين رسانه‏‌ها با رسانه‏‌هاي سنتي متفاوت بوده و مدل‏‌هاي كسب و كار نيز دچار تحولاتي شده است. يكي از حوزه‏‌هاي فعال در رسانه‏‌هاي ديجيتال و صنايع فرهنگي مرتبط با آن، حوزه‌‏ي بازي‏‌هاي رايانه‌‏اي و ويدئويي است. در اين تحقيق كسب و كار حوزه‏‌ي بازي‏‌هاي رايانه‏‌اي و ويدئويي در ايران بررسي شده و سعي شده است با تحليل محيط اين صنعت در كشور، راهبردها و استراتژي‏‌هايي براي فعالان اين عرصه در جهت بهبود كسب و كارشان ارائه شود. در اين پژوهش پس از بررسي ادبيات حوزه‏‌ي استراتژي و مديريت استراتژيك، جوانب مختلف صنعت بازي و هم‏چنين اشاره‌‏اي اجمالي به وضعيت آن در ايران، با استفاده از روش‏‌هاي كيفي مانند مصاحبه با خبرگان و تكنيك دلفي، اطلاعاتي از نقاط قوت و ضعف، فرصت‏‌ها و تهديدهاي موجود در اين حوزه در كشور گردآوري شده و سپس با استفاده از تحليل سوآت، استراتژي‏‌هاي كسب و كار لازم براي بهبود وضعيت توليد بازي در كشور تدوين شده است. نتايج اين پژوهش دو هدف را تأمين مي‏كند. اول اين كه تحليلي نسبتاً جامع از وضعيت صنعت بازي در كشور ارائه مي‏دهد كه حاصل نظر خبرگان اين حوزه است و در ثاني استراتژي‏‌هايي تدوين شده كه شركت‏‌هاي بازي‏‌ساز با اجراي آن‏ها بتوانند پيشرفت مطلوبي در اين صنعت داشته باشند.