مهدی کاوه | ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻨﺎﻗﺸﺎت ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺮوﻧﺎ و اراﯾﻪ ﺗﻮﺻﯿﻪﻫﺎ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎی ﺳﯿﺎستی

گروه فرهنگی و اجتماعی / کارگروه تحولات و مسائل اجتماعی

پس از آنکه، ویروس کرونا در چین گسترده و به اپیدمی تبدیل شد؛ اینک سر از سایر نقاط جهان درآورده، به پندمی تبدیل و تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی را به چالش کشید. با توجه به پیچیدگی و درهم تنیدگی دنیای معاصر، کرونا، مهم‌تر از میزان مرگ‌ومیر، مهم‌ترین ویژگی‌اش، سرایت سریع و گسترده بود؛ به حدی که این سرایت نه از فرد به فرد یا از انسانی به انسان دیگر، بلکه از پدیده‌ای به پدیده دیگر نیز قابل گسترش بود. بدین معنا که اگر کرونا، ابتدا یک پدیده زیستی بود، حال دیگر تبدیل به پدیده‌ای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … شده و مناقشات بسیاری در این زمینه‌ها به دنبال داشته است.

یکی از اولین مناقشات بر سر این بود که منشأ این بیماری چیست و از کجا آغاز شد. در ابتدا چون مسئله بیشتر یک پدیده زیستی بود، مناقشات بیولوژیک پیشتر مطرح شد. اما به تدریج که شیوع پیدا کرد و تبدیل به مسئله‌ای عمومی شد، جنبه اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده و به جهت اهمیت اقتصاد در دنیای مدرن و نیز این مسئله که منشأ این ویروس چین بود و این کشور به عنوان یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی و بلکه به تعبیری ابرقدرت آینده اقتصاد جهان مطرح می‌شود، مناقشات اقتصادی از مناقشات اجتماعی پیشی گرفت.

مناقشات بر سر آینده اقتصاد جهان، تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری بسیاری از شاغلان و نحوه امرار معاش آنها، افت تولید خالص و ناخالص داخلی و ملی و به طور کلی آینده تولید، آینده مصرف، آینده توزیع و… .
در ادامه، پس از طرح فرضیه حمله بیولوژیک بودن ویروس کرونا، دولت‌ها شروع به متهم کردن یکدیگر کردند. چین، آمریکا، روسیه و البته نظام سرمایه‌داری، متهمان اصلی این گونه مناقشات بودند. که البته برآیند همه این مناقشات حاکی از به بن‌بست رسیدن نظام سرمایه‌داری است.

اما پس از کشاکش‌ها و مناقشات بسیار، اینک نوبت به مناقشات اجتماعی و فرهنگی کرونا رسیده است. مناقشاتی که البته نه کم اهمیت، بلکه به دلیل بنیادی‌تر و زیربنایی‌تر بودن از اهمیت اساسی برخوردار است.
در این مقاله، صرف‌نظر از مناقشات زیستی، اقتصادی و سیاسی کرونا، توجه اصلی بر مناقشات پیرامون پیامدهای اجتماعی کروناست.

از میان بحث‌های صورت گرفته در این خصوص، مناقشه بر سر سه مسئله اساسی‌تر و بحث برانگیزتر بوه است. مناقشه اعتماد/ بی‌اعتمادی، مناقشه همبستگی/ خودآیینی، مناقشه تحکیم خانواده/ زوال خانواده. براین اساس، در ادامه به بررسی این سه مناقشه پرداخته می‌شود.

تحلیل سیاستی «ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻨﺎﻗﺸﺎت ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺮوﻧﺎ و اراﯾﻪ ﺗﻮﺻﯿﻪﻫﺎ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎی ﺳﯿﺎستی » نوشته مهدی کاوه تحلیل‌گر کارگروه تحولات و مسائل اجتماعی پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت.

برای دریافت متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.