دکتر محمد رضا مردانی | جذب هیئت علمی از گذشته تاکنون

نشست انتقال تجارب با عنوان جذب هیئت علمی از گذشته تاکنون با حضور دکتر محمدرضا مردانی در محل پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت برگزار گردید.

دکتر مردانی اظهار داشت: به برکت جمهوری اسلامی توسعه در ایران چندبرابر شده است، امروز چندصدهزار کرسی خالی در دانشگاه‌ها داریم.


وی افزود: امروزه نسبت توسعه در برخی حوزه‌ها حتی به ۲۰ برابر نیز رسیده است. پیشرفت‌ها در حوزه نانو و بایو و علوم پزشکی به خاطر توسعه در آموزش عالی رخ داده است. ان‌شاءلله در آینده با کیفی نگری بیشتر مسیری درخشان در پیش داریم.


مدیرکل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سیر تشکیل مرکز جذب هیئت علمی در وزارت علوم گفت: از دولت اصلاحات این نگرانی ایجاد شد که نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی در دانشگاه‌ها تقویت شوند چراکه در آن زمان کانون بسیاری از اتفاقات در دانشگاه‌ها بود.

مردانی ادامه داد: آیین‌نامه جذب در سال ۸۶ در جلسه ۶۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر کرد و این مصوبه حاصل مطالبه دانشجویان و اساتید انقلابی بود. اجرای این آیین‌نامه برای یکسال مسکوت ماند. بعد از یکسال مسکوت ماندن بنده عهده‌دار مسئولیت شدم و هیئت مرکزی جذب شکل گرفت.

مدیرکل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: اساتید کشور سرمایه هستند، برای جذب باید افرادی انتخاب شوند که پرچمدار جنبش نرم افزاری و براساس فرموده رهبر معظم انقلاب فرماندهان جنگ نرم باشند.

مردانی افزود: بعد از اجرای آیین نامه جذب وحدت رویه ایجاد شد چراکه قبلا هر دانشگاهی خودش فراخوان جذب می‌داد. در این مسیر نیروهای ارزشی در دانشگاه‌ها شناسایی و جذب شدند.

وی بیان کرد: با اجرای این آیین‌نامه فرآیند تصمیم‌سازی و دقت در تصمیم‌گیری رشد یافت. جذب در مراکز غیرانتفاعی و غیردولتی نیز ارتقا پیدا کرد.

مدیرکل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: زمانی‌که کار را آغاز کردیم حتی دفتر نداشتیم بعد از مدتی رئیس وقت دانشگاه علامه دفتری در اختیارمان قرار داد. نیروی انسانی لازم را نیز در اختیار نداشتیم و ناگزیر بودیم نیروی لازم از دانشگاه‌ها جذب کنیم.

وی گفت: سرانجام اولین فراخوان در شهریور ۸۹ اعلام شد. البته برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران مخالف بودند و می‌گفتند که باید خودمان فراخوان داشته باشیم. ۲۰ هزار نفر در آن فراخوان ثبت نام کردند.

مدیرکل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بعدها توانستیم مجوز بگیریم و فعالیت‌مان را ادامه دهیم. در مدت فعالیت بنده ۲۷ هزار نفر جذب شدند و البته این عدد منهای ۳ هزار بورسیه بود. ۴ تا ۵ هزار نفر هم در صف تایید نهایی بودند که احتمالا جذب شدند.

مردانی ادامه داد: در مرکز جذب زمینه فعالیت اعضای هیئت علمی پاره وقت برای مدیران ارشد را ایجاد کردیم و اکنون دانشگاه آزاد این طرح را انجام می دهد.

وی در پاسخ به اینکه اگر اکنون عهده‌دار مسئولیت مرکز جذب شوید چه اقداماتی انجام می‌دهید، گفت: اول آمایش سرزمینی اعضای هیئت علمی را انجام می‌دهم، گذشته نگاری، برنامه راهبری، نیازسنجی منطقه‌ای، ایجاد اعتماد به نفس بیشتر و کارآمدسازی هیئت علمی را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی تاکید کرد: در جذب، وحدت رویه ایجاد شد وگرنه انجام جذب متمرکز نشد.

مردانی در ادامه با اشاره به لزوم اجرای آمایش سرزمینی اعضای هیئت علمی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی آمایش سرزمینی اعضای هیئت علمی در دستور کار قرارداد ولی به خاطر مشکلات بودجه‌ای متوقف شد.

وی درباره جذب بیش از حد عضو هیئت علمی گفت: وضعیت کنونی اعضای هیئت علمی با قبلا خیلی تفاوت دارد. الان جذب هیئت علمی اشباح شده و دانشگاه‌ها به خاطر کم شدن دانشجو با انبوه هیئت علمی مواجه هستند.

مدیر کل انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی درباره کاهش اعمال سلیقه دانشگاه‌ها در فرآیند جذب گفت: مرکز جذب اعمال سلیقه و اختیارات دانشگاه‌ها را کم کرد و اگر سفارشی صورت می‌گرفت روسای دانشگاه‌ها می‌توانستند به شاخص ها استناد کنند.

وی به روند جذب هیئت علمی اشاره کرد و گفت: سیاست‌ها تغییر نکرده ولی در اجرا تغییراتی صورت گرفته، قرار بر این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی ناظر باشد. بنابراین لازم است در این خصوص شورا توضیح دهد.