هوشنگ شیخی | سازش امارات؛ آغازی بر روند عادی‌سازی موجودیت اسرائیل

هوشنگ شیخی، مدیر کارگروه تحولات سیاسی پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، در رابطه با اینکه در امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی، چه اهدافی وجود دارد؟ اظهار کرد:  ابتدا باید متذکر شد که این توافق به یک‌باره صورت نگرفته بلکه نتیجه سال‌ها روابط پنهان و نیمه پنهان طرفین بوده که کم و بیشاخبار غیر رسمی  آن شنیده می‌شد. البته بعد از تقویت موضع محمد بن زاید به عنوان ولیعهد در ابوظبی که همانند محمد بن سلمان شخصیتی متهور است این روابط پشت صحنه به روی صحنه آمده و دیگر هیچ ابایی از این علنی سازی وجود ندارد. تقویت روابط ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی یکی از اهدافی بوده که بن زاید از این توافق انتظار دارد.

شیخی ادامه داد: امارات به عنوان دولتی که با همسایگانش از جمله قطر و عمان دچار چالش سیاسی است و در بحران یمن هم به بن‌بست خورده و با عربستان سعودی با چالش مواجه شده با این توافق در پی روزنه‌یابی برای نقش‌آفرینی در منطقه است.  نتانیاهو هم با این توافق فشارها بر خود و کابینه‌اش را کم می‌کند و نقش سازنده‌ای از خود به افکار عمومی اسرائیل ارائه می‌کند.

وی بیان کرد: وقتی از کشورهای اسلامی سخن می‌گوییم باید مردم مسلمان و حاکمان‌شان را از هم تفکیک کنیم، علاوه بر مواضع حمایتی مصر، اردن، بحرین و عمان، سایر حکام کشورهای اسلامی هم مواضع‌شان خنثی و یا در صورت اعتراض هم تبلیغاتی بود. مثلاً یکی از طنزهای تاریخ این است که ترکیه از سال ۱۹۴۹ با رژیم صهیونیستی رابطه سیاسی، تجاری و همکاری اطلاعاتی دارد، اما امروز اردوغان به این تصمیم امارات اعتراض می‌کند و یا در خصوص جنبش فتح و محمود عباس در کرانه باختری رود اردن هم قضیه همین است. مادامیکه محمود عباس بر سر یک میز با سردمداران رژیم صهیونیستی بنشیند آیا می‌تواند انتظار داشته باشد ابوظبی به او گوش بسپارد، در میان کشورهای اسلامی تنها موضع جدی، انقلابی و اسلامی مربوط به جمهوری اسلامی ایران بود.

شیخی اظهار کرد: این یک بحران بزرگ برای جهان اسلام است که حاکمانش بر سر حیاتی‌ترین مسئله آن یعنی مسئله فلسطین و قدس شریف به معاملات اقتصادی و سیاسی تن می‌دهند. این توافق به منزله نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها و اقدامات اسرائیل علیه این مردم است و رژیم صهیونیستی را برای اقدامات خشونت بار آتی جری‌تر می‌سازد. این توافق و توافقات مشابه مسئله فلسطین را به حاشیه برده و آغازی بر روند عادی‌سازی موجودیت اسرائیل هستند که تهدید حیاتی برای منطقه و جهان اسلام است.

وی تصریح کرد: این توافق همانند ننگی برای جهان عرب و جهان اسلام است و با توجه به پیشینه رفتاری رژیم صهیونیستی می‌توان گفت دیگر امارات متحده عبری از امارات متحده عربی با مسمی‌تر است چراکه نفوذ و دگردیسی در اعتقادات و مواضع علنی شده است. اینکه امارات مدعی است که با این توافق مانع الحاق بخشی از کرانه باختری به اسرائیل شده است یک بازی سیاسی بیشتر نیست چراکه اگر رژیم صهیونیستی بخواهد این اقدام را بر اساس خوی توسعه طلبانه خود انجام دهد هرگز وقعی به مواضع امارات نمی‌نهد و طرح این موضوع از ابتدا یک بازی برای این توافق بود.

شیخی بیان کرد: تبعات این توافق بر جبهه مقاومت همگی منفی نیستند چراکه چشم امید ملت‌های منطقه و مردم فلسطین به جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این فرصتی کم‌نظیر است برای جبهه مقاومت تا استراتژی قبلی و موفق خود در خصوص ارتباط با گروه‌های فروملی را توسعه دهد و هسته‌های مقاومت در همه منطقه گسترش یابند.

وی ادامه داد: تهدیدهایی هم برای جبهه مقاومت وجود دارد از آن جمله که در اثر این توافق حضور رژیم صهیونیستی در خلیج فارس جدی‌تر و ملموس‌تر می‌شود و البته از آنجاکه در خصوص ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا هم ایران هشدار داد که حضور اسرائیل در خلیج فارس خط قرمز است و موجب واکنش شدید قوای دفاعی ایران می‌گردد.

شیخی در پایان تصریح کرد: آنچنان که شواهد نشان می‌دهد احتمال اینکه دولت‌های دیگری هم در آینده به اینگونه توافقات با اسرائیل دست یابند وجود دارد آنچه که می‌تواند مانع از این امر شود حرکات بعدی جبهه مقاومت خصوصاً جریان حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و منطقه است به طوریکه هزینه همکاری حکام منطقه با تل‌آویو چنان بالا برود که کسی جرئت آن را نداشته باشد.