هوشنگ شیخی | ترور دانشمندان هسته‌ای مسیر پیشرفت را متوقف نمی‌کند

هوشنگ شیخی، مدیر کارگروه تحولات سیاسی پژوهشکده حکمت، به‌ مناسبت‌ شهادت دانشمند هسته‌ای، محسن فخری‌زاده، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایکنا با بیان اینکه یکی از اهداف ترور متوقف ساختن پیشرفت و توسعه فناوری در شاخه‌های مختلف است، تصریح کرد: با ترور دانشمندانی چون شهید فخری‌زاده، پیشرفت کشور متوقف نشده و ایران به پیشرفت‌های علمی بیشتری دست خواهد یافت.

روند ترور دانشمندان ایرانی از سال ۱۳۸۸ با ترور شهید مسعود علی‌محمدی آغاز شد و پس از آن با ترور شهیدان شهریاری، احمدی‌روشن و رضایی‌نژاد تداوم یافت، علاوه بر این ترورها، بارها از سوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران اقداماتی برای عملیات‌های تروریستی و خرابکارانه انجام شد که تعداد کمی از آن‌ها به وقوع پیوسته‌اند.

ایکنا ـ هدف از ترور شهید فخری‌زاده چه بود؟

برای فهم بهتر از اهداف ترور شهید فخری‌زاده باید جایگاه و فعالیت‌های وی را بررسی کرد. محسن فخری‌زاده مهابادی به عنوان رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و یک دانشمند هسته‌ای منشأ خدمات فراوانی به کشور بود که از جمله آخرین خدمات وی و زیر مجموعه‌اش ساخت کیت‌های تشخیصی کرونا بود.

یکی از اهداف ترور این شخصیت متوقف ساختن پیشرفت و توسعه فناوری در شاخه‌های مختلف از جمله هسته‌ای و دفاعی است، اختلال در راهبرد ایران و اعمال فشار برای تسلیم شدن در برابر زورگویی‌ها و همچنین ایجاد درگیری و تنش در منطقه از جمله اهداف این عملیات تروریستی است.

ایکنا ـ بازیگران ترور شهید فخری‌زاده چه کسانی یا کشورهای هستند؟

بررسی موارد مشابه پیشین انگشت اتهام را به سوی رژیم صهیونیستی می‌کشاند و همچنین پیشینه فعالیت‌های رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که تروریسم دولتی ویژگی اصلی این بازیگران است، تهدیدات سردمداران این رژیم از نخست وزیر اسبق تا نخست‌وزیر کنونی و مقامات امنیتی و جاسوسیشان درباره شهید فخری‌زاده نشانگر این است که به احتمال بسیار این رژیم آمر بوده و البته با رصد و تحلیل سفرهای اخیر نتانیاهو و رئیس موساد در منطقه می‌توان به همکاران منطقه‌ایشان هم پی برد و البته که می‌توان تحرکات نظامی اخیر آمریکا در خلیج فارس را هم مرتبط با این سناریوی ترور دانست چراکه این تحرکات ضمن فریب عملیات متعاقب تهدیدات لفظی اسرائیل، آمادگی برای دفاع احتمالی آمریکا از رژیم صهیونیستی را هم مطرح می‌سازد.

ایکنا ـ ترور شهید فخری‌زاده چه آثاری دارد؟

این ترور علاوه بر ضایعه تلخ از دست دادن یک دانشمند و مدیر برجسته در کشور، در حوزه داخلی تحکیم حمایت مردمی از دستاوردهای هسته‌ای و دفاعی و حمایت از حاکمیت جهت انتقام‌گیری در زمان و مکان مناسب را به وجود می‌آورد و فرصتی مهم را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد که اقداماتشان با حمایت حداکثری مردمی همراه باشد و همچنین توجه به ظرفیت‌های درون‌زا و گفتمان حامی آن را تقویت می‌کند. همانطور که در دهه هشتاد بعد از ترور دیگر دانشمندان هسته‌ای، فناوری هسته‌ای در کشور تعطیل نشد و یا پس از شهادت شهید طهرانی‌مقدم و یارانش فناوری دفاعی و موشکی کشور تعطیل نشد بی‌شک این بار هم پیشرفت کشور متوقف نمی‌شود چراکه قائم به شخص نیستند.

در حوزه امنیتی هم تحلیل سلسله‌مراتبی وزن تهدیدات و احصای روزآمد تهدیدات نظامی، اطلاعاتی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و محیطی و هوشیاری روزافزون در ارزیابی مسائل امنیت ملی می‌تواند در ارتقابخشی امنیت ملی مثمرثمر واقع شود. در حوزه خارجی هم بازیگران دخیل در این ترور از این به بعد هوشیارتر و دست به عصاتر خواهند بود چرا که صبر انقلابی و استراتژیک ایران هم حدی دارد و چنانچه کاسه این صبر لبریز شود وضعیت برای آن‌ها بسیار خطرناک خواهد بود.

ایکنا ـ واکنش جهانی به این ترور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از دعوت به خویشتنداری سازمان ملل تا اظهار تأسف بعضی از مقامات اروپایی همگی یک واقعیت را به رخ می‌کشند آن هم اینکه علی‌رغم آموزه‌های صلح‌گرایی دموکراتیک و پساواقع‌گرایی و دیدگاه‌های انتقادی نسبت به واقع‌گرایی هنوز اصل خودیاری در روابط بین‌الملل قوی و پابرجاست بنابراین از نهادهای بین‌المللی که تحت تأثیر رژیم صهیونیستی و حامیان آن است نمی‌توان انتظار خاصی داشت، اینگونه وقایع به خوبی ماهیت آنارشیک نظام بین‌الملل را نشان می‌دهند و لزوم قوی شدن و خودیاری را برجسته می‌کنند.

ایکنا ـ پاسخ جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود؟

تجربه سالیان متمادی جمهوری اسلامی ایران این نظام را به پختگی لازم در اخذ تدابیر رسانده است، مرور پیشینه رخدادهای مشابه و شناخت رفتار و سیاست‌های نظام به ما می‌گوید پاسخی دفعی و آنی به این عملیات تروریستی دور از انتظار است و به نظر می‌رسد و صبر استراتژیک همراه با هوشیاری و موقعیت‌سنجی جهت مجازات آمران و عاملان در دستور کار مجموعه نظام خواهد بود.