دکتر سید محمد موسوی | نظام مسائل گردشگری

در تمامی دنیا گردشگری به‌عنوان صنعت و پدیده­ای فرابخشی مطرح است که بر بخش‌ها و صنایع مختلف تأثیر گذاشته و از آن‌ها اثر می‌پذیرد؛ این ارتباطات چندجانبه مسائل این صنعت را به حوزه‌های مختلف مرتبط می‌کند. تاکنون نگاه به مسائل حوزه گردشگری بیش‌تر تک‌بخشی و بدون در نظر گرفتن سایر بخش‌های مرتبط و ذی‌نفع بوده است؛ به‌طوری‌که هرکدام از نهادها و سازمان‌های دولتی ذی‌نفع مسائل را از نگاه خودشان مطرح می‌کردند؛ از‌این‌رو قبل از هر اقدامی ذیل سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه گردشگری کشور، ابتدا باید مشکلات و مسائل این حوزه از نگاه تمامی ذی‌نفعان به‌خوبی شناسایی و در کنار هم قرار داده شود تا ضمن دستیابی به یک تقسیم‌بندی مشخص و شناسایی فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب، درصدد ارائه راه‌حل برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت حوزه گردشگری برآییم. در این گزارش با نگاهی چندجانبه مسائل مختلف صنعت گردشگری شناسایی ‌شده و با توجه به ارتباطات و تأثیر و تأثرات مسائل بر یکدیگر «شبکه مسائل» این صنعت در کشور استخراج گردد.

بررسی گزارش‌ها، مقالات، پژوهش‌ها و حتی مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها در کنار مشاهده‌های عینی و… فاصله زیاد وضع موجود گردشگری کشور را با وضعیت مطلوب نشان می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های مادی و معنوی فراوانی دارد که می‌توان با شناسایی آن‌ها رویکردهای نظری و اجرائی دقیق‌تر و پُر فایده‌تری برای رفع مشکلات و حل مسائل موجود اتخاذ کرد.

در این گزارش پس‌از مطالعات مختلف و گردآوری اطلاعات و دسته‌بندی مسائل درنهایت ۲۸ مسئله، هم از نگاه عرضه‌کننده خدمات و هم از نگاه تقاضاکننده (گردشگر)، احصا شد که آن‌ها نیز در ۴ دسته اصلی اقتصادی-بازاریابی، فرهنگی-اجتماعی، ساختاری-مدیریتی و سیاسی-سیاستی طبقه‌بندی شدند. مسائل به‌دست‌آمده و دسته‌بندی آن‌ها در جدول (۱) ذکر شده است.


برای دریافت متن کامل گزارش سیاستی « نظام مسائل گردشگری ایران» با پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت تماس بگرید.