حمید ایزدبخش | مدل‌سازی تعاملات دولت با ذینفعان کلیدی حوزه سلامت در جمهوری اسلامی ایران: پژوهشی بر مبنای تحلیل ذینفعان

حوزه اصلی این پژوهش محدود به خط‌مشی‌های سلامت در جمهوری اسلامی ایران می‌شود. بررسی این خط‌مشی‌ها از منظر محتوا، فرآیند و یا بافت صورت نپذیرفته بلکه از منظر نقش‌آفرینان به نظام سلامت ورود کرده‌ایم. هدف از آن نیز تصویر کردن نظام قدرتی است که مدت‌هاست در نظام سلامت شکلگرفته و اجازه اجرای مطلوب خط‌مشی‌های تدوینشده و یا در حال تدوین را نمی‌دهد.
در این پژوهش سعی شده است با استفاده از روش «تحلیل ذینفع» به شناسایی و مدلسازی ذینفعان کلیدی حوزه سلامت بپردازیم تا از نتایج آن بتوان در تحلیل خط‌مشی سلامت و حمایت از خط‌مشی‌گذاری (تدوین و اجرا) استفاده کرد. قلمرو این پژوهش با توجه به گستردگی و تنوع نقش‌آفرینان حوزه سلامت، به طرح تحول نظام سلامت تقلیل یافت. این محدودیت هرچند ممکن است از جامعیت این پژوهش بکاهند اما بر دقت آن خواهد افزود. ارائه جداول تحلیل ذینفع که هر کدام بر اساس یک یا چند مشخصه‌ی ذینفعان بنا شده‌اند و همچنین مدل‌های مختلفی که آن‌ها نیز بر مبنای این مشخصه‌ها ترسیم شده‌اند، از خروجی‌های این پژوهش به حساب می‌آیند؛ ضمن آنکه در نهایت یک نمونه راهبرد بر اساس برخی از مشخصه‌های ذینفعان ارائه شده است. هرچند ارائه راهبرد از اهداف این پژوهش به حساب نمی‌آمد، اما ارائه آن به تکمیل روند روش تحلیل ذینفع و ارائه دلالت‌های مکفی کمک شایانی می‌کرد.
پرداخت به نقش‌آفرینان نظام سلامت و تعاملات آن‌ها با دولت، و همچنین استفاده از روش تحلیل ذینفع از نوآوری‌های این پژوهش است.

برای دریافت فایل کامل گزارش سیاستی با پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت تماس حاصل فرمائید.