صالح رشید حاجی خواجه لو، محمد اسد بگی و هادی یوسفی | ساماندهی نظام ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور

کارفرما: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نقشه جامع علمی کشور

ارزیابی و ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی باید بر اساس اهداف نظام جمهوری اسلامی و سپس اهداف و رسالت‌­های نظام علم و فناوری و در راستا و خدمت اهداف توسعه هر کشور و حل مشکلات و معضلات آن باشد. از این رو انتظار می‌­رود رویکرد سیاستگذاری، معیارها و شاخص‌­های ارزیابی و ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌­ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور در هر چهار حوزه فعالیت­‌های آموزشی، پژوهشی – فناوری، فرهنگی – اجتماعی – تربیتی و اجرایی – علمی باید به گونه‌­ای باشد که هدایت­‌گر و جهت‌­دهنده فعالیت­‌های اعضای هیئت علمی در این راستا باشد. در کشور ما نیز در راستای اهداف نظام علم و فناوری کشور و نیز در جهت­‌دهی به فعالیت‌­های اعضای هیئت علمی، تلاش‌­هایی در خصوص تدوین و اصلاح آئین‌­نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی صورت گرفته است و با اینکه، در سال­‌های 1387 و 1389، آئین‌­نامه ارتقا، اصلاحات و تغییراتی را داشته است، اما، با این همه در عمل همچنان دارای ضعف­‌ها و کاستی­‌های ساختاری و محتوایی اساسی است. این ضعف­‌ها و کاستی­‌ها سبب شده است که کارآمدی و اثربخشی آن در تحقق اهداف نظام علم و فناوری مورد شک و تردید و تأمل باشد. با اینکه تلاش و هدف غایی آئین­‌نامه ارتقاء بر این بوده است که تحول دانشگاه به سمت دانشگاه تمدن‌ساز و دانشگاه بسترساز و پشتيبان تمدن نوين ايراني – اسلامي را تداوم بخشد و جهت­گیری­‌ها و فعالیت­‌های مطلوب (آموزشی، پژوهشی و …) آنها را در نظام و نقشه علمی کشور تصویر نماید، اما به نظر می‌­رسد اعضای هیأت علمی و پژوهشگران ما همچنان بر مبنای ارزش‌­ها و آرمان‌­های آکادمیک و علمی خود اقدام نموده و ارتقای خود را در تولید مقالات بی­‌کیفیت و انتشار چند پاره و حتی انتشار چندگانه آن در نشریات علمی – پژوهشی ببینند. لذا چنین پژوهش­‌هایی مبتنی و معطوف به مسائل (نیاز) جامعه نبوده و در نهایت در تصمیم‌­سازی­‌ها، تصمیم­‌گیری­‌ها و سیاستگذاری­‌های سیاستگذاران جامعه جایگاهی نخواهد داشت. مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیز در دیداری که ماه رمضان امسال (01/05/1393) با دانشجویان داشتند، با اشاره به مطالب برخی دانشجویان در خصوص لزوم هدایت جریان علمی کشور به سمت کاربردی شدن و حل مسائل و مشکلات جامعه، می­‌افزایند: «امروز، کار و تلاش علمی در کشور و در دانشگاه‌­ها، تلاشی زنده، موفق و مورد تحسین است، اما این تلاش علمی باید مقدمه عمل برای حل مشکلات کشور باشد».

ارائه مقالات در سطح بین­‌الملل و بهبود رتبه علمی ایران در تولید علم جهانی، امری قابل تقدیر است و از این رهگذر نتایج و یافته­‌های پژوهشی نیز در معرض داوری و نقد اجتماعات علمی بین­‌المللی قرار می­‌گیرد، اما اینکه به تناسب کمیت تولید علمی، کیفیت آن نیز از چنین جایگاهی برخوردار بوده و توانسته باشد آن­ها را در قبال مسائل خودشان و همچنین در قبال مسائل جامعه نقش‌­آفرین نماید، دارای نقدها، ابهامات و تردیدهای بسیاری است. بحث­‌ها و ضرورت­‌های تحول در علوم (بویژه در علوم انسانی) در دیدگاه مسئولان عالی نظام نشان می‌­دهد که جایگاه تئوری‌­پردازی در گفتمان تولید علم آن­طور که بایسته و شایسته باشد، محقق نشده است و ما در حوزه­‌های مختلف علم و فناوری همچنان هر ساله شاهد ورود روز افزون فناوری­‌های وارداتی هستیم. همچنین، بررسی­‌ها نشان می‌­دهد که 97 درصد مقالات ارائه شده به مجلات علمی – پژوهشی در رشته­‌های علوم اجتماعی فاقد ارزش بوده و در نتیجه کاربرد سیاستگذارانه ندارند. البته این امر مختص و محدود به نظام علمی و دانشگاه‌­های ما نیست و در هر کشوری (دانشگاهی) به صورت نسبی می‌­توان آن را مشاهده نمود، اما به بغرنجی و تأمل‌­برانگیزی کشور ما نیست.

یکی از علت­‌های این مسئله، نگاه کمیت­‌گرایانه به آئین­­‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی است. در واقع، ماهیت کمیت­‌گرایانه آئین‌­نامه ارتقا، باعث شده است که عمده فعالیت­‌های اعضای هیئت علمی ما بر محور فعالیت­‌هایی متمرکز یابند که برونداد پژوهشی داشته باشد و سایر کارکردهای مهم دانشگاه­‌ها از جمله کارکرد آموزشی و بویژه کارکرد اجتماعی – فرهنگی آنها مورد غفلت واقع شود.

سوا از بدکارکردها، کژکارکردها و مسائلی که در کمیت و کیفیت کارکردهای دانشگاه­‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور وجود دارد، ضعف‌­ها و کاستی­‌های آئین­‌نامه ارتقاء تا حدوی اخلاق و فرایند نظام علمی را نیز دچار بدکارکردی و کژکارکردی نموده است (از جمله؛ روابط نامناسب استاد – شاگردی، تألیفات در حوزه های غیر تخصصی، دستبرد و تقلب علمی، عدم تعیین مناسب سهم مؤلفان در انتشار گزارش و تدوین مقالات و …).

با توجه به مباحث فوق و بنا بر آنچه که در کلیات آئین‌­نامه ارتقا سال 1389 آمده است و تحولات نظام علم و فناوری نیز آن را لازم و ضروری می­‌سازد و با نظر بر اینکه اسناد بالادستی‌­ای مانند؛ نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند دانشگاه اسلامی و … که پس از آئین‌­نامه ارتقاء تدوین شده است و در راهبرد کلان 6 – اقدام ملی 21 نقشه جامع علمی کشور نیز بر «باز تعریف نظام ارتقای اعضای هیئت علمی و پژوهشگران بر اساس ضوابط کیفی و اهداف و ارزش­‌های نقشه جامع علمی کشور» تأکید شده است، نفسِ احساس نیاز به بازنگری اساسی در نظام ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌­ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور مطابق با اسناد بالادستی، امری ضروری است و انگیزه‌­ای در خور و عزمی جدی را می­‌طلبد و این پژوهش نیز در راستای این ضرورت طراحی شد.

بدین منظور، پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت در سال 1394، بنابر فعالیت‌های دستورکارگذاری خود و دریافت علامت‌های محیطی مساعد برای تغییر این ابزار، به رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع قانونی تصویب آیین‌‌نامه مذکور پرداخت که ماحصل آن، تدوین طرح سیاست‌پژوهی «ساماندهی نظام ارتقاء مرتبه علمی‌ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور» شد.

در راستای اهداف این طرح، بررسی اسناد و آیین‌­نامه‌های بالادستی علم و فناوری و آموزش عالی کشور (سیاست‌های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی، سیاست‌های کلی علم و فناوری نقشه جامع علمی کشور، سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و نقشه جامع علمی کشور)، تحلیل منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در حوزه علم و فناوری و آموزش عالی، مطالعات تطبیقی 23 مورد از دانشگاه‌های جهان (شامل 16 دانشگاه برتر دنیا و 7 دانشگاه برتر منطقه) و همچنین آسیب‌شناسی انتقادی آئین‌نامه‌های قبلی و مصاحبه با صاحب‌نظران این حوزه و مسئولان سیاستگذاری و اجرایی حوزه آموزش عالی و علم و فناوری کشور از جمله هئیت ممیزه برخی از دانشگاه‌ها در دستور کار تیم سیاست‌پژوهی این طرح قرار گرفت.

در نهایت، بر اساس مطالعات انجام یافته فوق، آئین‌نامه ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها و مؤسسات اموزش عالی و پژوهشی کشور بازنگری گردید و آئین‌نامه پیشنهادی پژوهشکده حکمت برای ارتقاء مرتبه علمی اعضای هئیت علمی دانشگاه‌های دولتی تدوین یافت.

این آئین‌نامه در فرایند دستورکارگذاری در مجامع حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی و علم و فناوری کشور می‌باشد.