بررسی لایحه بودجه 1400 با تأکید بر اصلاح ساختار بودجه

نشست «بررسی لایحه بودجه 1400 با تأکید بر اصلاح ساختار بودجه» با حضور دکتر روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و مربی حکمرانی و سیاستگذاری پژوهشکده حکمت و محمد صدیق، تحلیل‌گر کارگروه بودجه و مالیات پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت برگزار شد.

در این نشست دکتر روح‌الله متفکر آزاد گفت: ما به‌دنبال دریافت و استفاده حداکثری از نظرات کارشناسی در خصوص ارزیابی لایحه بودجه 1400 هستیم تا مجلس انقلابی بتواند ضمن حرکت در راستای اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور، نقش‌آفرینی مثبتی در راستای ایمنی مالی کشور داشته باشد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: بنظر می رسد منابع و هزینه‌های پیش‌بینی شده در لایحه ارسالی بودجه ۱۴۰۰ به مجلس، واقعی نیست و خلا جدی وجود دارد.

در ادامه محمد صدیق پژوهشگر کارگروه بودجه و مالیات پژوهشکده حکمت گزارشی از جزئیات لایحه بودجه 1400 ارائه داد:

رشد هزینه‌های جاری در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۹۹، ۴۶ درصد افزایش داشته است که طبق تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها درآمدهای سال آتی کشور نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از افزایش هزینه‌ها باشد.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ با هدف‌گذاری‌های برنامه ششم توسعه و دیگر اسناد بالادستی منطبق و هم‌سو نیست؛ برای مثال، میزان درآمدهای مالیاتی و گمرک پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۲۳ درصد از هدف‌گذاری قانون برنامه ششم توسعه انحراف دارد.

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰، نسبت درآمدهای مالیاتی به بودجه عمومی در ۱۰ سال گذشته به کمترین میزان خود رسیده است.

در پایان نشست، پیشنهادها و توصیه‌های سیاستی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.