شهاب طلایی شکری و دکتر سید محمد موسوی | بررسی ابعاد گردشگری حلال

گردشگری اسلامی در صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران یک مفهوم ناشناخته و تا حدی مبهم است که برای شناخت و درک گردشگری اسلامی و توسعه آن در کشور باید از تجربه‌های کشورهای اسلامی و از هر آنچه آنها از ایده های موفق در توسعه گردشگری اسلامی در کشورشان استفاده کرده اند، بهره برد.
به طور کلی استفاده از ظرفیت گردشگری اسلامی علاوه بر توسعه اقتصادی منجر به توسعه فرهنگی و سیاسی کشورمان نیز می گردد. درواقع می توان الگوهای فرهنگی-اسلامی به گردشگرانی که تاکنون اسلام به آنها نرسیده یا آشنایی ناقص و اشتباهی با دین اسلام داشته اند، معرفی کرد بطوریکه ضمن آنکه فرهنگ اسلامی برای گردشگری کشورمان درآمد زا و سودده خواهد بود می تواند در برابر جنگ رسانه ای کشورهای غربی به عنوان ابزاری فرهنگی و تاثیر گذار عمل کرده و اسلام ناب محمدی را در کشور جمهوری اسلامی ایران به شکلی به وسیله مراسم و آیین های شیعی به رخ گردشگران کشاند.
به عقیده بسیاری از صاحبنظران پس انقلاب اسلامی ایران پرداختن به موضوع گردشگری اسلامی با توجه به ایجاد ساز و کارهای اسلامی در بخش گردشگری جمهوری اسلامی ایران امری بی فایده است. نگارندگان با رد این ادعا عقیده دارند که اکنون پس از گذشت چهل سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با توجه به اینکه تاکنون مطالعه علمی و دقیقی در حوزه گردشگری اسلامی در ایران انجام نشده است شناسایی فرصت ها و چالشهای پیشرو در این بخش رو به توسعه و نوظهور، راه را برای انجام مطالعات علمی بعدی باز کرده است. و برتری های علمی در استفاده از تجارب کشورهای موفق اسلامی در این حوزه می تواند گامی در جهت کمک به مسئولان اجرایی کشور و زمینه ساز شناخت نیازها و علائق گردشگران مسلمان برای سفر به کشورمان باشد، چرا که گزارش های آماری در صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران موید این است که حدود 96 درصد از گردشگران ورودی به کشورمان را گردشگران کشورهای اسلامی تشکیل می دهند.
نهایتا برای توسعه این صنعت بر اساس نقشه راهبردی کشورهای اسلامی (OIC) در زمینه های 1- داده ها و نظارت 2-توسعه خط مشی و مقررات 3-بازاریابی و ترویج 4-توسعه منابع انسانی 5-توسعه مقاصد گردشگری و 6-ظرفیت سازی؛ راهکارها و اقدامات عملی در زمینه تصمیم گیری درباره توسعه صنعت گردشگری اسلامی و حلال در جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده است.