محمد خاجی و سجاد مهرگان | آسیب‌شناسی جشنواره جهانی فیلم فجر

سینما همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران عرصه فرهنگ مطرح بوده و یکی از زنجیره‌های اصلی این صنعت را نیز جشنواره‌های سینمایی تشکیل داده است. از این رو مطالعه و بررسی جشنواره‌های سینمایی را نمی‌توان در مطالعات سیاست‌پژوهی فرهنگی نادیده گرفت. با توجه به این موضوع، گروه سیاست‌پژوهی فرهنگی پژوهشکده حکمت نیز در حد بضاعت خود، بررسی و مطالعه جشنواره‌های سینمایی کشور را دستور کار خود قرار داده و بخشی از مطالعات حوزه سینمای خود را به آن داده است.
یکی از جشنواره‌هایی که در سال‌های اخیر، نیاز به مطالعه و بررسی دارد، جشنواره جهانی فیلم فجر است که چند سالی است به صورت مستقل از جشنواره ملی فجر-به عنوان بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور- و تعریف یک هویت مستقل از جشنواره جهانی، و تجربه سه دوره برگزاری آن به شیوه جدید و با سیاست‌گذاری جدید، ما را بر آن داشت تا پس از این تجربه سه ساله و پایدار شدن نسبی شرایط، به مطالعه پیرامون این جشنواره و آسیب‌ها و مسائل آن بپردازیم. در این کار تلاش شده تا حد امکان از زاویه نگاه مدیریت و سیاست‌گذاری جشنواره، آسیب‌هایی که در این حوزه‌ها مشاهده می‌شوند برشمرده شده و در انتها نیز سعی شده تا در راستای رفع آسیب‌های برشمرده شده و تقویت جشنوراه جهانی، پیشنهادهایی نیز ارائه شود.
اگرچه رویکرد کلی پروژه، بررسی کل سه دوره جشنواره مستقل و ارائه آسیب‌های موجود از این زاویه بوده، با این حال، تکیه عمده کار بر جشنواره سال سوم(دوره سی و ششم) بوده و سعی شده گزارشی مختصر از اتفاقات این دوره نیز ارائه شود که با توجه به این‌که دوره سی و ششم را می‌توان در واقع نسخه پایدارتر و تکامل‌یافته‌تر نسخه مستقل جشنواره فجر دانست و نیز رصد دقیق‌تری هم که به منظور انجام این پژوهش از جشنواره سی و ششم به عمل آمده، این تکیه روی جشنواره اخیر، طبیعی خواهد بود. البته همان‌طور که گفته شد، نتایج حاصل، مبتنی بر کلیت هویتی به نام جشنواره جهانی فجر بوده و آسیب‌ها و پیسنهادات منحصر به دوره سی و ششم نیست.

برای دریافت فایل کامل گزارش سیاستی با پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت تماس حاصل فرمائید.