آئین‌نامه ارتقاء مرتبه علمی اعضای هئیت علمی پیشنهادی پژوهشکده حکمت در فرایند دستورکارگذاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

250 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر علوم تاکید کردند، با توجه به تأخیر­های سیاستگذاران، آیین‌نامه‌ای را بر مبنای ظرفیت­­‌های علمی ایران اسلامی و مبتنی بر خرد جمعی دانشگاهیان در فروردین ۱۴۰۰ پیشنهاد خواهند کرد.

هر چند آئین‌­نامه ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی در طی سال‌های اخیر به صورت مکرر بازنگری و اصلاح شده و سعی داشته تا فعالیت­‌های اعضای هئیت علمی را در راستای نیل به دانشگاه مأموریت­‌گرا در چشم‌انداز دانشگاه تمدن‌ساز و پشتیبان تمدن نوین ایرانی – اسلامی و اهداف نظام علم و فناوری کشور جهت­‌دهی و تداوم بخشند و در این راستا اقدامات ارزشمند و قابل تقدیری نیز انجام یافته، اما نقد‌های اصلی و جدی کماکان در ماده­‌های چهارگانه آئین­‌نامه، پابرجا بوده و نیازمند بازنگری و تحول اساسی می­‌باشد.

آئین‌نامه و شیوه­‌نامه اجرایی پیشنهادی ارتقاء مرتبه علمی اعضای هئیت علمی مؤسسه‌­های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی، آزاد اسلامی و وابسته به دستگاه­‌های اجرایی، اواخر فروردین ماه ۱۴۰۰ به سیاستگذاران و مجریان حوزه آموزش عالی، علم و فناوری کشور ارائه می‌گردد.

لازم به ذکر است پژوهشکده حکمت با انجام مطالعات سیاست‌پژوهی جامع و متعدد و مبتنی بر: ۱. تحلیل منویات مقام معظم رهبری؛ ۲. تحلیل اسناد بالادستی نظام آموزش عالی و علم و فناوری کشور؛ ۳. تدوین نظام مسائل آموزش عالی و علم و فناوری؛ ۴. تحلیل روند شاخص‌های کلان علم و فناوری در ۱۵ سال اخیر؛ ۵. مطالعات تطبیقی؛ ۶. و مطالعات آسیب‌شناسی، برنامه راهبردی و عملیاتی تحول وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گام دوم انقلاب را در ۵ محور و لایه اصلی : ۱. تدوین سند اجرایی آمایش و ماموریت‌گرایی آموزش عالی؛ ۲. تدوین طرح تحول ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه؛ ۳. تدوین طرح تحول در نظام بودجه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و تامین و تخصیص منابع مالی آموزش عالی، علم و فناوری؛ ۴. تدوین نظام ارتقاء (آئین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی) مرتبه علمی اعضای هیئت علمی؛ ۵. تدوین نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در تراز تمدن اسلامی طراحی و تدوین نموده است که آئین‌نامه پیشنهادی ارتقاء مرتبه علمی اعضای هئیت علمی یکی از چرخه‌های تحولی در نظام آموزش عالی، علم و فناوری کشور می‌باشد. این برنامه (برنامه تحول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گام دوم انقلاب)، ان شاءالله بزودی به مراجع حکمرانی، سیاستگذاری و اجرایی آموزش عالی، علم و فناوری کشور ارائه خواهد شد.

بن‌مایه و جهت‌گیری اصلی و محوری این برنامه‌ها، ماموریت‌گرایی، نیازمحوری و حل مسائل کشور و کسب مرجعیت علمی و فناوری است.

متن کامل نامه سیاستی را در لینک‌های زیر بخوانید.

: https://www.iribnews.ir/fa/news/3048641

: https://www.farsnews.ir/news/13991224000315

: https://snn.ir/fa/news/919826