شهاب طلایی
بنا بر گزارشات آماری مراجع رسمی، جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله از سال 59 تا 67 جمعاً 219 هزار شهید تقدیم کرده است. اما بعد از جنگ تحمیلی از سوی نظام استکبار و با محوریت عراق، ما در سال‌های بعد از جنگ با یک جنگ تحمیلی دیگر دست و پنجه نرم کرده‌ایم. تصادفات و کشته‌های جاده‌ای به عنوان یکی از معضلات کشور بعد از جنگ است. ایران از سال 1375 تا سال 1395 مجموعاً 421.585 نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند و این یعنی ما تقریباً هر دهه به اندازه‌ی جنگ تحمیلی کشته می‌دهیم و به نوعی با یک جنگ تحمیلی خفته درگیر هستیم.
بر طبق گزارشات جهانی، ایران جزء کشورهایی است که به نسبت جمعیت خود بیشترین تلفات جاده‌ای را دارد و از این نظر ما جزء 3 کشور اول دنیا هستیم. همچنین رتبه‌ی اول کشته‌های جاده در بین کشورهای اسلامی را داریم. میانگین کشته‌های در تصادفات جاده‌ای 20 نفر در هر 100هزار نفر است. در حالی‌که این آمار در ایران 34.1 نفر در هر 100هزار نفر است.
شکل 1 نقشه: پراکندگی کشته‌های تصادفات جاده‌ای در دنیا سال 2012
 
ایران جزء خطرناک‌ترین کشورهای جهان است و به نوعی میزان کشته‌های جاده‌ای در ایران 20 برابر بالاتر از استاندارد جهانی است، به طوری که ایران با داشتن 1.1 درصد از جمعیت جهان به تنهایی 1.5 درصد کشته‌های جاده‌ای را در سطح جهان در اختیار دارد. علاوه بر کشته‌های جاده‌ای در یک دهه‌ی گذشته یعنی از سال 84 تا 95 در کشور ما میانگین سالیانه 295هزار مصدوم تصادفات داشته‌ایم که علاوه بر اثرات اقتصادی، ضربات جبران‌ناپذیر اجتماعی و فرهنگی بر جامعه دارد و به نوعی چون 2⁄3 این مصدومان و کشته‌ها از مردان هستند به نوعی ما هرساله در کشور بخشی از نیروی کار فعال کشور را از دست می‌دهیم.
نمودار: آمار مصدومان تصادفات جاده‌ای از سال  84 تا 95
نمودار 1: آمار مصدومان تصادفات جاده‌ای از سال  84 تا 95
 
این نمودار نشان می‌دهد که هرچند در یک دهه‌ی گذشته آمار کشته‌های جاده رو به کاهش بوده است اما نمودار مصدومان جاده‌ای روند رو به رشدی داشته است. در این بین در همه‌ی محافل و نشست‌‌هایی که به این منظور برگزار می‌شود، سه عامل به عنوان عوامل اصلی در این حوادث مطرح می‌شود که به صورت زیر می‌توان نشان داد:

نبود زیرساخت جاده و راه مطلوب، پایین بودن ایمنی خودروها و فرهنگ بد رانندگی مردم از عواملی هستند که هرساله از آن‌ها به عنوان سه عامل مؤثر و ریشه‌ای در تصادفات جاده‌ای یاد می‌شود و دستگاه‌های متولّی هرکدام به نحوی سهمی در این امر داشته و تلاشی را در حال انجام هستند.
عامل مهم و مغفول اما بحث بی‌برنامگی و و عدم برنامه‌ریزی درست برای سفر است که ناشی از نبود سیاست‌گذاری صحیح در بحث گردشگری داخلی است. بنا بر آمار اعلام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی بیش از 60% تصادفات جاده‌ای در 30 کیلومتری مقصد اتفاق می‌افتد. بر این مبنا می‌توان گفت که فرد سفر خود را انجام داده و در مسیر برگشت و نزدیک به مقصد به جای اینکه طراوت و شادابی را از سفر کسب کرده باشند، به نوعی خستگی، بی حوصلگی و عجول بودن را نصیب خود نموده است. به عبارتی می‌توان گفت سفر نه تنها لذت و نشاط برای فرد ایجاد نکرده بلکه این شیوه‌ی مسافرت بدون برنامه خمودگی و کسالت را به بار می‌آورد. در این میان می‌توان با ورود دستگاه‌های متولی امر گردشگری برای تنظیم و برنامه‌ریزی گردشگری داخلی و ساماندهی به تعطیلات در طول سال موجب پراکنده‌کردن تراکم سفر در طول سال شوند و همچنین از طریق معرفی مقاصد جدید و برنامه‌ریزی برای دسترسی بهتر به آن مقاصد جهت سفر رفتن به مقاصد سنتی به سمت جاذبه‌ها و مقاصد جدید هدایت کنند.
در شهریور به عنوان یکی از ماه‌های پرتراکم سفر در کشور میزان کشته‌های جاده‌ای در شهریور 92 برابر 2.205 نفر و در شهریور 93 برابر با 1.828 نفر بوده و در شهریور 94 هم بیش از 1700 نفر بوده است. هرچند که ستاد هماهنگی خدمات سفر که درواقع یک ستاد متشکل از دستگاه‌های درگیر در این امر هستند کارهای خوبی را در چند سال اخیر انجام داده است، اما می‌توان گفت کار این ستاد بیشتر در هنگام سفر و پس از آن است و عملاً برنامه و سیاستی برای هدایت سفر قبل از انجام آن را صورت نمی‌دهد.

کانال تلگرام

پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

Hekmat_ac@

 

مأموریت پژوهشکده

پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت، سازمانی است یادگیرنده ،دانش بنیان، آینده نگر و منحصر به فرد در سطح کشور، ‌متکی به نیروی انسانی متعهد، جوان و بهره مند از دستاوردهای نوین علمی که از طریق شناسایی،‌ جذب، تربیت، شبکه سازی و نگهداشت نیروی انسانی و نیز توسعه و کاربردی نمودن دانش سیاستگذاری که در جهت کارآمدسازی نظام جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شده است.
این پژوهشکده با التزام به مبانی حکمی و ارزشهای انقلاب اسلامی و اخلاق اسلامی و پایبند به منافع عامه، بهبود مستمر و توسعه دانش سیاستگذاری ایرانی- اسلامی را سرلوحه خویش قرارداده و از طریق ایده پردازی، کادرسازی، نهادسازی و با ایجاد ارتباطات موثر بامراکز اصلی سیاستگذاری پاسخگوی نیازهای سیاستگذاران بوده و در جهت تحقق آرمانهای انقلاب و نظام گام بر میدارد.

معرفی پژوهشکده

 پژوهشکده  سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با هدف اصلی کارآمدسازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی با رویکرد آینده پژوهی و حل مسأله تأسیس شده است

http://hekmatac.ir/images/1421587489_mail-32.pngاین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

http://hekmatac.ir/images/1421587498_phone-32.png021-66974328